Богдан Мариконь

20.02.2015

Фотонарис про місто Комарно

Filed under: Uncategorized — bmarikon @ 09:52

mig-2

1 – замок, 2 – церковь Св. Петра и Павла (на момент составления карты она была, насколько я понял, деревянной, современная церковь построена в середине 19 века), 3 – вал/ров (?), 4 – ворота (?), 5 – костёл Рождества Богородицы

Как видим, территория городка довольно хорошо очерчена. Интересно, что городок, судя по карте, был как бы разделён на две части (западную и восточную) линией земляных укреплений (?):

mig-3

Если правая (восточная) часть города, где находилась рыночная площадь, несомненно, была укреплена, то история левой (западной) половинки городка выглядит чуть более туманно. Наверное, какие-то укрепления были и здесь, но какие? Может простой частокол, а может и солидные валы…

komarno-kadastr-1

А теперь взглянем на кадастровую карту Комарно 1853 года. Замчище, к сожалению, выпало из поля зрения кадастра, что, кстати, ещё раз подчёркивает его удалённость. Зато есть много интересной информации по городу.

komarno-kadastr-2

Вот, например, в северной части находим улицу со звучным названием «Завальная» («Zawalna»), так что вал проходил где-то здесь. Причём если улица была “за валом”, то получается, что вал проходил южнее линии этой улицы.

komarno-kadastr-3

Храмы города, среди которых (помимо упомянутых выше церкви и костёла) видим синагогу. Синагога, насколько я понял, не сохранилась, во всяком случае, там, где её ждёшь увидеть, в наши дни находится пустырь. А между тем, расположение синагоги вблизи северной линии вала намекает, что объект (его версия 17 века, если такая была) мог быть приспособлен к обороне.

Scan 001

Монумент-фігура з хрестом на вершині і написом латинською мовою

«Tua vita mea mors» – «Твоє життя – моя смерть»

2151215121

Комарно, вигляд ринку з костелом парафіальним 19-20 ст.

Scan 002

Щирець 1915р. Січові стрільці 7-ї бригади.

Серед них є комарняни. Детальніше є в історії Комарно.

Scan 003Семирічна чоловіча школа ім..Кароля Шайнохи 28 червня 1928 року.

Четвертий зліва – отець Степан Шеремета (сидить), перший справа – вчитель Кривітський.

Scan 004Комарно 1938 року. Український дитячий садок. Наставниця садка Карабин Ганна.

Світлина біля дерев’яної церкви св..Михаїла.

Scan 005Комарно, 3 травня 1938 року. Святкова демонстрація.

В перших рядах демонстрантів польська інтелігенція.

Scan 006Комарно 1938 року, площа Ринок.

Scan 007Комарно 1939 року. Площа Ринок. Ярмарок.

Scan 008Комарно 1938 року. Комбатанти українських Визвольних змагань 1918-1921 р.р.

Світлина біля дерев’яної церкви св..Михаїла.

Scan 009Оркестр футбольної команди «Хуртовина» 1929-1938 р.р.

Євреї Комарна.

До окупації німцями міста Комарна, жидівська спільнота у місті становила більшість мешканців. Починаючи з 1550 року, жиди м.Комарна отримали від польського короля привілеї і тим самим розширювали жидівське самоврядування. У 17 ст. жиди організували самостійну спільноту. Приблизно 1620-1650 р.р. жиди м.Комарна почали будувати кам’яну сінагогу, але конкретних даних нема, де саме і в якому місці. Приблизно у 1644 році було закладено жидівське кладовище.

У 17-18 ст. жиди м. Комарна займалися ремеслами,головним чином – шевці (чоботарі). Із 150 шевців більшість становили жиди. Починаючи із 19-20 ст. жиди м. Комарна займались як дрібною торгівлею так і забезпеченням ремісничої сировини, перш за все шкіри для шевців м. Комарна і інших містечок. На площі «Ринок» була ціла мережа жидівських магазинів та корчм. У м.Комарні були різні жидівські партії і організації. Починаючи з 1920 року у м.Комарні була заснована сіоністська організація «Доршей Ціон». Цікавим явищем для міщан Комарна був хасидський двір, який заснував Олексій-Синдер Сафрін у 1812 році. У 1919 році була відкрита жидівська школа із навчання івриту.

На початку 1920 р. у м.Комарному був заснований жидівський банк при допомозі Джойнта.

У місті Комарному були: жидівська сінагога та «біжниця». Будинок синагоги зберігся і по сьогоднішній день, а «біжниця» зруйнована. У 1920 роках почала працювати талмуд – тора. У 1920 році була відкрита школа для дівчат «Бейс Яаков». Крім цього, у м.Комарні біля «біжниці» була ще одна школа «хайдер», яка була дуже галасливою. Вона знаходилась за магазином «Культовари». У 1941 році місто Комарно було окуповано військами вермахта. У м.Комарно було створено «юденрат» – (жидівська рада) та жидівський робочий табір. Для юденрату, німці підбирали грамотних і авторитетних євреїв, які своїх змушували працювати на різних роботах. Всі єврейські установи були закриті. На дверях єврейських магазинів та хатах були позначки – «зірка Давида», а на правій руці пов’язки з цим же зображенням. Жиди м.Комарна були обмежені у своїх правах та діях.

Хасидська династія Жидачів-Комарно

У людській пам’яті стираються події історичного минулого нашого краю. Інколи буває і таке, що більшість людей не знають і не можуть собі уявити історичний факт творців людського буття; економічного, соціального, релігійного і побутового розвитку тієї чи іншої спільноти, яка внесла свій вклад у сферу духовного життя, як домінуючу складову суспільного розвитку. Таким чином, хасидизм – містична течія в іудаїзмі, яка виникла у XVIII ст.. як вираження релігійного протесту бідних прошарків віруючих євреїв проти засилля громади равинів і багачів.

Галицька Хасидська династія процвітала в кінці XVIII і XIX століть, протягом третього і четвертого поколінь Хасидизму. Їх «цадікім» (літер. «праведні») відомі своїм ізотеричним вченням і навіть ніби показом чуда, дивних речей, приваблювали багато послідовників. Династія продовжує існувати, головним чином у сполучених штатах Америки, хоча багато їх членів і лідерів були вбиті під час Голокосту.

Жидачів-Комарно – Хасидська династія. Перший із династії, Цеві Хірш із Жидачева (єврейською більш точно Жидатшоу 1763-1931), був одним із найбільш важливих Галицьких «цадікім» свого часу. Він був найстарішим із п’яти синів у Раббі Іцхак Айзік Айхенштайн (помер 1800). Братів Цеві Хірша навчали на равинів та письменників: Мошех із Самбора (помер 1840); Олексій-Сендер із Комарно (Польськ. Комàрно; єврейською більш точно Кмарне; помер 1818), равин Жидачева, Журавна і Комарна; Ліппа із Самбора, котрий помер молодим; та Ісакхар Бер (Беріш) із Ждачева (помер 1832). Цей останній брат не залишив по собі жодних написаних праць, але його син, Уітшак Айзік із Жидачева, посилається на вчення батька у своїх власних книгах.

Цеві Хірш прийшов до Хасидизму через свого брата Мошей із Самбора. Відвідавши зібрання великої кількості праведних, він стає провідним послідовником Яакова Їцхака, провидця (чи пророка) із Любліна. Книги Цеві Хірша – в основному експозиції Захара і робіт Хаїм Віталя, у супроводі коментарів у щотижневій частині Тори – які часто перевидавались. Він не мав спадкоємців чоловічої статі, і після його смерті його послідовники приєднались до різних членів сім’ї. Таким чином друге покоління династій «цадікім» складалась із племінників (і послідовників) Цеві Хірша: Єхидах Цеві з Роздолу (помер 1847), котрий був сином Мойші; Їцхак Айзік із Жидачева (помер 1872), котрий був сином Йсакха Бера; і Їцках Айзік Єуда Єх’єл із Комарно (1806-1874), Олексій – син Сендера.

Їцках Айзік із Комарно був найбільш цікавим і оригінальним лідером династії у другому поколінні. В дійсності, він був засновником нової хасидської династії, та що з Комарно, і був відомий по імені Сафрин, в той час як інші члени сім’ї називались Айхенштайн. Після свого одруження він навчався зі своїм тестем, Аврахамом Мордехай із Піньчжова, але коли його вчитель помер, він став визначним послідовником свого дядька, Цеві Хірша. З часом, династія була відома подвійним іменем Жидачів-Комарно.

Коли Цеві Хірш помер, Їцхак Айзік (Олексій-Сендер син) переїхав із Жидачева до Комарно, де його батько служив равином. Їцхак Айзік із Комарно написав багато книг – більшість із них було видрукувано за його життя – із тлумаченням Тора, Мішна і Захар. Основна опора його творів є містичною, таємничою, і як свідчать титульні сторінки, його роботи базуються на вченнях Бешта, Зохара і Їцхака Лурія. В додаток до своїх каббалістських текстів, Їцхак Айзік написав книгу медитативних уявлень, Megitat setarim (1999), укладену за пророчими текстами Хайім Віталя, відкриваючи те, що він називає джерелом своєї душі і робить натяк, що він є Мессія із дому Йосифа.

Їцхак Айзік із Жидачева і Їцхак Айзік із Комарна привернули багато послідовників. Хоча вони були дуже близькі, ці двоє чоловіків не погодилися в основній інтерпретації свого дядька на езотеричні вчення, Їцхак притримується ближче Цеві Хірша. В кінці кінців ці двоє примирилися, хоча очевидно вони перестали зустрічатися персонально.

Третє і четверте покоління династії Жидачів – Комарно було також занурено у містичні знання та як і їхні предки були плодотворними вчителями і письменниками. На відміну від своїх прабатьків, тим не менше, вони також насолоджувалися процвітанням і земним, мирським спокоєм, проживаючи в середині добре розвинених Хасидських дворів.

Maskilim, котрі підтримували релігійну модернізацію і світське вчення в Галіції, були безжалісними у своїй боротьбі проти Жидачів-Комарно династії, і проти Цеві Хірша частково. Боротьбу вів письменник Йозеф Пері, чиї звинувачення вели до переслідування Хасидів державною владою.

Жорстка опозиція Цеві Хірша до будь-якої форми Haskalah привела до кульмінаційної точки в кінці його життя, коли епідемія холери уразила Галичину і Угорщину у 1830-1831 р. У відомому листі до своїх послідовників у Мункач (Мукачево), його поради були проти консультацій у цілителів під час епідемій – котра в кінці вимагала його життя і, здається, і його дружини.

Точка зору tsadikim Жидачів-Комарно першого покоління – базувалась на думці засновника династії, Цеві Хірша – обертається навколо численних центральних ідей: піднесення tsadik; вивчення і поширення містицизму (або таїнства); свобода думки у визначенні особистого віросповідання; повне відхилення філософії та науки; і дуже строге наслідування обрядів і заповідей. Цеві Хірш бачив позицію tsadik як виклик обов’язку принести приблизний порядок у кожну сферу: космічну, історичну і суспільну. Правда, що ця позиція була дарована Богом, але дарована один раз, і це дало tsadik владу діяти відповідно до його власної волі, і навіть не приймати божі закони.

Династія tsadikim захищала вчення як halakhah так і Каббалу. Людська душа могла би стати більш високою чим більш би він заглиблювався в ізотерику, навіть ризикуючи впасти у гріх. Езотеричне знання було необхідне, щоб служити Богові належним чином; справжня служба Богові була містичною службою. Містична влада діяти у межах найвищих сфер була необмеженою.

Цеві Хірш вірив, що існує простір для нової свободи думки у питанні особистої віри. Ось чому, могли бути різні інтерпретації «містицизму», котрий опреділявся індивідуальною сутністю кожної душі. Ця свобода думки одержала свою закономірність від переконання, що людські міркування і дослідження не відкрили б нічого нового, а тільки б показали стародавні істини. Все, що було правдою вже було отримано. Для всіх цих відкриттів, Жидачів-Комарно династія заборонила читання філософських книг або тих, котрі могли бути зіпсовані Sabbatiamism(ом). Цеві Хірш відносився до таких робіт тільки в загальних словах, але Їцхак Айзік з Комарно надав точний список книг, котрі були цінними для вивчення і книг, котрих потрібно уникати.

З повагою до зауваження заповідей, лідери династії були дуже вимогливі; вони висловлювали щонайменшу пораду, на ритуал неортодоксальний, і не вбачали навіть щонайменшої поблажливості в основі містичної і духовної пристрасті. Заповідям, – навчали вони, – необхідно слідувати без жодного погляду на індивідуальний вибір або на нове розуміння Божої волі. Порушення закону, гріх, якою б не була мотивація, не дозволялося; тільки законною свободою була свобода розуму.

Коментар:

Хасидизм – містична течія в іудаїзмі.

Tsadik – походить від кореня «цедек”, що означає «справедливість», «святий», «чесний». Дві головні якості «цадика» – намагання жити по законах Тори і активне бажання робити все, що зближує Всевишнього і єврейський народ. У духовному світі поняття «цадик» відноситься до сфери прояви Волі Творця.

Halakhah – вчення (хрещення померлих). Всі неєврейські релігійні культи Галаха називаються «авода зара» – неприйнятний для служіння. Всі вони в певній мірі заборонені для єврея – відверте ідолопоклоніння, так як християнство, яке дещо запозичило із Тори. Тут заборона на свічки, кадило, тощо.

Haskalah – синагогальна музика, кантори, синагогальні хори, орган у синагозі. Все було включено для іудейського богослужіння.

Tsadikim – означає «благочестивий», а також «встидливий». Далі є таке поняття (Ворота другі, двадцять шості і т.д.) Ворота покірливості переводимо як «праведники», які витримали випробування.

Maskilim – на стародавній єврейській мові означає «велич», «величність» (або освічений, зрозумілий, інтелектуал).

Sabbatiamism – доктрина походження зла в луріанській і саббатинській Каббалі. Тут також може бути «легка доктрина суботи».

Scan 010Євреї міста Комарна під час німецької окупації з пов’язками на руках.

Scan 011Комарно 1941 року. Площа Ринок. Люди біля бочок. На одному із бензовозів татранський знак

або ж гербовий знак Словаччини. Читати коментар в історії Комарно.

Scan 012Комарно 1941 року. Площа Ринок. На площі знаходиться військово-санітарний автомобіль,

бочки з керосином, люди та солдати.

Scan 013Дошка на стіні «Уряд праці» часів фашиської окупації 1941-1944 р.р.

Scan 014Комарно. Братські могили бійцям НКВС 1944-1950 р.р. На даний момент не існує.

Scan 015Греко-католицьке кладовище м. Комарна фігура Святої Анни середина 19 ст.

Scan 016

Вхід на жидівське кладовище м. Комарна

Scan 017

Старовинне жидівське кладовище. Дім панахиди. Надгріб’я більшовики познімали і вмостили дорогу.

Scan 018

Меморіальна дошка, яка висить на домі панахиди.

Advertisements

Напиши коментар »

Коментарів ще немає.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

Блог на WordPress.com .

%d блогерам подобається це: